vrtulnikRozsiahle infarkty myokardu, cievne mozgové príhody či ťažké úrazy a popáleniny. Tieto diagnózy sú najčastejšie pri prevoze pacientov z Kysuckej nemocnice záchranárskym vrtuľníkom na špecializované pracoviská.

ČADCA. Od vybudovania heliportu v októbri 2013 zasahoval záchranársky vrtuľník takmer dvestokrát. Išlo najmä o transporty pacientov s akútnym infarktom myokardu, cievnou mozgovou príhodou a závažnými popáleninami na vyššie pracoviská.„Do našej nemocnice zasa privážali pacientov s úrazmi, ktoré utrpeli pri športových aktivitách, práci v lese

„ či autonehodách,“ informuje riaditeľ Kysuckej nemocnice v Čadci Martin Šenfeld. Záchranársky vrtuľ­ník viackrát zasahoval v neprístupnom teréne, odkiaľ prevážal pacientov v ohrození života.

 V tomto roku previezli viac ako desať pacientov

V priebehu vlaňajšieho roka Vrtuľníková záchranná zdravotná služba (VZZS) ATE zo Žiliny previezla z Kysúc spolu 34 pacientov. Najčastejšie do Univerzitnej nemocnice v Martine. Až v 26 prípadoch išlo o ochorenie srdca, konkrétne akútny infarkt myokardu. Z nich 23 previezla na ďalšie vyšetrenie do Martina, dvoch do Stredoslovenského ústavu srdcových a cievnych chorôb v Banskej Bystrici, jedného do Fakultnej nemocnice v Trnave. Ďalej pomáhala trom pacientom s mozgovou príhodou, jednému pediatrickému, ktorý utrpel vážne poranenie hlavy následkom dopravnej nehody. Iba 14 mesačné popálené dieťatko transportovala v sprievode matky na ďalšie vyšetrenie do Martina.

„Čo sa týka tohto roka, v priebehu mesiacov január – máj, sme z Kysuckej nemocnice previezli spolu 11 pacientov. Najčastejšie do Univerzitnej nemocnice v Martine Až na jeden prípad išlo o ľudí s kardiálnym zlyhávaním,“ povedala pre MY Kysucké noviny hovorkyňa VZZS ATE Zuzana Hopjaková.

V spomínanom jednom prípade transportovali pacientku, ktorá utrpela popáleniny na 30-tich % povrchu tela. Z Čadce ju previezli na Kliniku popálenín a rekonštrukčnej chirurgie v Bratislave – Ružinove. „V spomínanom období sme však letecky transportovali aj troch pacientov do Kysuckej nemocnice. Naposledy to bolo 29. mája, kedy išlo o letecký prevoz 54-ročného pilčíka s poranením hrudníka a hornej končatiny, ktorého v lesnom teréne zasiahol strom,“ dodala Hopjaková.

Transport pacienta je rýchlejší

„Heliport je dôležitou súčasťou Kysuckej nemocnice, pretože vrtuľník môže pristáť priamo v našom areáli, čím sa výrazným spôsobom zrýchli transport pacienta v ohrození života. Pomáha tým, ktorých zdravotný stav je vážny až kritický,“ hovorí Šenfeld. Najčastejšie smerujú prevozy na špecializované pracoviská v Bratislave a Banskej Bystrici. Pristávacia plocha pre vrtuľník funguje v areáli nemocnice takmer štyri roky. Kým ju vybudovali, musel pristávať na neďalekom štadióne. Ak išlo o skúsenejšieho pilota, pristál aj v areáli nemocnice na trávnatej ploche. Ak nie, museli na prevoz pacienta k vrtuľníku na štadióne využívať záchranky. „Keďže pri záchrane ľudského života ide o minúty, rozhodli sme sa postaviť pristávaciu plochu priamo v našom areáli,“ vysvetľuje Šenfeld.
Na výstavbe participoval tiež letecký úrad, ktorý nemocnicu usmerňoval v tom, ako plochu urobiť tak, aby bola bezpečná. Museli spevniť terén, vyrúbať niekoľko stromov a urobiť osvetlenie, keďže vrtuľník pristáva aj vo večerných či nočných hodinách.

Heliport vybudovala nemocnica z vlastných zdrojov. Využila peniaze, ktoré získala zo svojej podnikateľskej činnosti, teda z prevádzky parkoviska či nemocničných bufetov.


IVETA HAŽÍKOVÁ