Cvičenie preverilo súčinnosť hasičov, policajtov, záchranárov a obcí. Preverilo schopnosti spolupráce v prípade úniku nebezpečnej látky, ale aj pri hľadaní zranených osôb v tuneli.

SVRČINOVEC. V stredu 10. mája od ranných hodín boli v pohotovosti všetky záchranné zložky v tuneloch Svrčinovec a Poľana. Bolo zamerané na precvičenie súčinnosti hasičov, policajtov, záchranárov, obcí a objektových útvarov.

Preverilo ich schopnosť spolupracovať v prípade úniku nebezpečnej látky z cisternového vozidla do enviromentu, ako aj zvládnutie vyhľadávania zranených osôb, ich záchrany, poskytnutia prvej pomoci a následného transportu do zdravotníckych zariadení.

Podľa vedúceho oddelenia operatívno-technického Krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru (KR HaZZ) v Žiline Karola Kántora bude Žilinský kraj špecifický väčším počtom diaľničných tunelov. "Precvičili sme si činnosti súvisiace s požiarom v tuneli. Zásah v tuneli je iný v tom, že je to uzavretý priestor. Sú tam rôzne technológie a evakuácia je sťažená. Jednak zvýšeným počtom ľudí, sťažením podmienok rôznymi prekážkami a, samozrejme, pri požiari jevysoká teplota a problém so zadymením. Čiže osoby v tuneli majú zlú orientáciu," povedal Kántor.

Hovorkyňa NDS Michaela Michalová doplnila, že cvičenie sa uskutočnilo v tuneloch, ktoré motoristi prvýkrát otestujú už o niekoľko týždňov. "Oba tunely sú jednorúrové a doprava v nich je obojsmerná. Dlhší je tunel Poľana s 893 metrami, tunel Svrčinovec má dĺžku 409 metrov. Počet jednorúrových tunelov na Slovensku sa s novými prírastkami zvýši na štyri. NDS v nich v poslednom období zaviedla niekoľko noviniek. Za dverami každého núdzového východu sme umiestnili transportné vozíky, ktorými je možné raneného jednoducho odviezť do bezpečia. Okrem toho sme vo všetkých tuneloch unifikovali dvere SOS na oranžovú farbu a dvere únikových východov na zelenú, so zelenými LED svetlami po obvode. Zlepšila sa tak orientácia vodičov v tuneloch," uviedla Michalová.

Požiar na Slovensku v tuneli ešte nebol zaznamenaný, no je dôležité aby záchranné zložky vedeli spolupracovať a efektívne konať. Aj to bolo jedným z cieľov cvičenia v tuneloch Svrčinovec a Poľana, ktoré by približne už o mesiac mali byť spustené v rámci úseku diaľnice D3 Svrčinovec - Skalité.

Pravidelné kolóny zo Svrčinovca na Čadcu sa tentokrát posunuli až hranici a k susedom do ČR, nakoľko v čase cvičenia polícia uzavrela výjazd na diaľnicu. Vodiči, ktorí cestovali zo Svrčinovca do Čadce si tak na chvíľu mohli vychutnať netradične plynulú jazdu. Horšie to už mali tí, ktorých zachytilo cvičenie tesne pred alebo za hranicou z Českou republikou.

Novovybudované tunely Svrčinovec a Poľana sú na Slovensku prvými tunelmi, kde sú použité dymové hlásiče na presnejšiu identifikáciu pohybu dymu v tuneli. V tuneli Poľana má každý ventilátor tzv. control box, ktorý automaticky vyhodnocuje situáciu, čo umožňuje presnejšiu reguláciu vetrania, ktorého cieľom je udržanie dymu čo najdlhší čas pod stropom.

František Ujházi